Werther Effect

Werther Effect

Mental Illness

2017. április 13. - Werther effect

"Miről szól az új lemez?" kérdezte Aimee egyik barátja, mire ő: "Csak a szokásos elmebajról szóló dalaim". "Akkor az Elmebaj címet kéne neki adnod". Így lett a 2017-es Aimee Mann Album címe Mental Illness. Kicsit félve hallgattam bele az új lemezbe, de a pszichotikus hanghallások és üldözési téveszmék megzenésítése helyett egy Aimee Mannhez  képest is  meglehetősen melankolikus, ám az emberi lélek kicsiny szegmenseibe is bevilágító szöveg- és zenei világ ejtett rabul. Szerintem már legalább hússzor végighallgattam a 11 dalt, amelyek különböző történeteket mesélve alkotnak mégis gyönyörűen  egységet.

Mann amúgy már 56 éves, de kortalan, értékálló. Igaz nem nagyon tört ki a zenei komfortzónájából, ami nem feltétlenül hátrány, ha az illető változatlanul hozza a tőle megszokott minőséget. De lássuk csak honnan is indult a művésznő. Zeneileg már a 80-as években is aktív volt az énekes-dalszerző-gitáros-basszusgitáros, de első szólólemeze 1993-ban jelent meg. az I Should've Known talán többeknek ismerős lehet.  Bevallom nem voltam az utóbbi időben szorgalmas Aimee Mann rajongó, de mindig bekerült a perifériás hallómezőmbe 1-2 új dal.Azért is szeretem, mert az általam nagyon kedvelt 90-es évek zenei világát juttatja mindig eszembe. 

A Mental Illness az általános emberi érzelmektől kezdve a mindennapok minidrámáin át a tragikus emberi sorsokig színesen tárja elém megzenésítve a munkahelyem beteganyagát. Az album nyitódala, a Goose Snow Cown a magányról, izolációról és honvágyról szól. Szívmelengető macskás videóklip is készült hozzá. Mikor elolvastam a szöveget, megörültem, hogy nem csak én nézegetem egyfolytában az időjárásjelentést...:)

A Patient Zero egy lecsúszott hollywoodi színész történetéből merít, ennek a videója szerintem a színészi alakítást tekintve is minőségi alkotás.  Mann énekhangja olyannak hat, mint egy őszi fuvallat,ami nem viszi le az ember fejét, de melankóliája rátelepszik a lassan vonagló hétköznapokra és szinte narratív előadásmódjával tűnődésre bírja a hallgatót. A New York Times kritikusa úgy fogalmazott, hogy a Mental Illnes dagonyázik a problémákban, és ez egy kitűnő dagonya. 

A dalok megjelenítenek olyan típusokat, mint a visszaeső alkoholista, a hangulatzavaros barát,vagy egy reménytelen, elmebetegségben szenvedő fiatal fiú stb.. A személyes kedvencem a Simple Fix, ami egy tönkrement kapcsolat felmelegítéséről szól, habár mindkét fél tudja, hogy ez már sosem fog működni.

Érdemes meghallgatni legalább 2-3-szor a Mental Illness-t. Megéri befogadni, feldolgozni, megszeretni.Nálam nem várt módon lopta be magát a szívembe.   

 

mentalillness.png

A bejegyzés trackback címe:

https://werthereffect.blog.hu/api/trackback/id/tr1512425063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása